Gomasio

Kuchnia ajurwedyjska

Przepyszna przyprawa zastępująca sól.

Odkwasza organizm. Jest pełna białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin a przede wszystkim wapnia. Bezcenna dla kobiet w okresie około menopauzalnym i po menopauzie, bo jest antidotum na osteoporozę. Możesz nią posypać wszystko co chcesz posolić. Warzywa, zupę, ziemniaki, kaszę ryż. Oczywiście posypujemy już gotową potrawę, kiedy stoi przed Tobą na talerzu. Ja jak wiele moich koleżanek kocham chlebek z masełkiem posypany gomasio. Och!
Nie rób tego zbyt długo bo łatwo jełczeje, zwłaszcza jeśli bardzo mocno rozetrzesz ziarna. a z lodówki to nie to.

Produkty:

  • 7 łyżek sezamu białego
  • 7 łyżek sezamu czarnego
  • 1 łyżka ( około) dowolnej soli: himalajskiej, morskiej, lub kłodawskiej, zależy o jakie minerały chcesz uzupełnić przyprawę.

Wykonanie:

  • Na patelni upraż biały sezam.
  • Uważaj, żeby się nie przypalił, więc nie przesadź z temperaturą i mieszaj stale.
  • Kiedy ziarenka zaczną ciemnieć i zaczną intensywnie pachnieć, wsyp do moździerza i poczekaj aż wystygną. Zimne utrzyj. Możesz rozetrzeć całkiem na miałko, albo pozostawić część ziarenek w całości. Ja robię to ręcznie, ale oczywiście można to zrobić mechanicznie.
  • W taki sam sposób upraż czarny sezam i tak samo go rozdrobnij.
  • Upraż także ok. 1 łyżkę soli i też utrzyj w moździerzu.
  • Teraz połacz sezamy i zacznij wsypywać sól.
  • Wsyp najpierw pół łyżki soli wymieszaj i sprawdź, czy odpowiada Ci ten poziom słoności. Jeśli nie, dosypuj ostrożnie dalej.
  • Gotową przyprawę przesyp do słoika z zakrętką, aby nie wietrzał sezam.

I gomasio gotowe.

podziel się wpisem

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on print

Zobacz również